تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش و پژوهش غیرحضوری در رشته‌های مهندسی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) در کشور گزارش ۶

مطالعه موردی دانشگاه‌های ایران

پس از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ از زمستان سال ۱۳۹۸، تاکنون پنج گزارش در موضوع تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش و پژوهش غیرحضوری در رشته‌های مهندسی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) در کشور توسط گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه شهید بهشتی تدوین شده است. گزارش اول با موضوع کلی ” تهدیدها و فرصت‌های آموزش و پژوهش غیرحضوری” و در گزارش‌های دوم تا پنجم با مطالعه تطبیقی کشورهای مالزی، آلمان، انگلستان و اسپانیا، راه‌حل‌های کشورهای هدف در این پژوهش بررسی شده است. در هر گزارش و با توجه به روش‌های متفاوت کشورها در این موضوع، پیشنهادهای جداگانه‌ای در امر آموزش و پژوهش غیرحضوری برای دانشگاه‌های کشور ارایه شده است. در گزارش ششم، روش‌ها و برنامه‌های تعدادی از دانشگاه‌های مطرح کشور در آموزش و پژوهش غیرحضوری و پس از همه‌گیری ویروس کرونای جدید، بررسی اجمالی شده‌اند. این گزارش، حاصل مباحث مطرح‌شده در جلسه‌های اضطراری و فشرده هفتگی گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی در این دوره است که توسط دکتر ایمان خزایی نوشته‌شده است.


بدین‌وسیله مراتب سپاس خود را از ایشان که سرپرستی تهیه گزارش را برعهده داشتند، ابراز می‌دارم. از آقایان سیدرضا شمشیرگران و ابوالقاسم مسیبی مدرسان محترم گروه که چون گزارش قبلی زحمت بزرگی در ویرایش گزارش را متحمل شده، سپاس‌گزاری می‌نمایم. از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در جمع‌آوری اطلاعات و دیگر همکاران گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر که چون همیشه در جلسه‌های مستمر، در تدوین سلسله گزارش‌های آموزش و پژوهش غیرحضوری ناشی از پدیده همه‌گیری ویروس کووید۱۹ همکاری می‌نمایند نیز سپاس‌ خود را ابراز می‌نمایم.
موجب تشکر است.
 
مدیر گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه شهید بهشتی
دکتر مجید زندی